Priestor pre film

Filmy

Galéria

PELO MALO - Nanič vlasy

O filme

Venezuela 2013/ Blu-ray, DVD / Jazyková verzia: španielska/ Jazyk tituliek: slovenský / Zvuk: Dolby Digital / Obraz: 16:9 / Dĺžka: 93 min. / Žáner: dráma/ Odporučená prístupnosť: MP15+

 

Scenár a réžia: Mariana Rondón

Produkcia: Marité Ugás

Hrajú: Samuel Lange (JUNIOR) Samantha Castillo ( MARTA)

Kamera: Micaela Cajahuaringa

Výtvarné návrhy: Matías Tikas

Strih: Marité Ugás

Zvuk: Lena Esquenazi

Kasting: Casting: Beto Benites

Hudba: Camilo Froideval

Vizuálne efekty: Nacho Gorfinkiel

Vyprodukovala spoločnosť SUDACA FILMS v koprodukcii s Imagen Latina (Peru), HANFGARN & UFER Filmproduktion (Nemecko), La Sociedad Post (Argentína), Artefactos S.F.(Venezuela) & José Ibáñez.

S podporou Centro Nac Autónomo de Cinematografía CNAC (Venezuela)- Programa IBERMEDIA - World Cinema Fund- Berlinale (Nemecko) - Global Film Initiative (USA)

 Distribučný list na stiahnutie

 


Distribučná spoločnosť Filmtopia prináša film Pelo Malo - Nanič vlasy do slovenských kín s podporou EDEN (European Distribution and Exhibitors Network), siete založenej v roku 2011, aby spájala európskych distribútorov, ktorí majú záujem ponúkať divákom filmovú alternatívu v podobe umelecky výnimočných titulov z krajín tretieho sveta so zameraním na Latinskú Ameriku.

http://www.cinesinfronteras.org/content/eden

 

Mediálni partneri filmu:

 

 

   

   

 

 

Synopsa

 "Mám deväť rokov a nanič vlasy."

"Mám tridsať rokov a divného syna."

"Ak si ich vyrovnám, mama ma bude mať rada."

"Ak v tom bude pokračovať, nechám ho svokre."

"Dúfam, že ma neopustí."


Krátka synopsa

JUNIOR má deväť rokov a „nanič vlasy“. Chce si ich nechať vyrovnať kvôli fotografovaniu do ročenky, aby vyzeral ako populárny spevák, čo ho privádza do konfliktu s mamou MARTOU. Čím viac sa JUNIOR snaží matke zapáčiť, tým viac ho ona odmieta, až ho postupne dotlačí k radikálnemu riešeniu.


Dlhá synopsa

JUNIOR má deväť rokov a nepoddajné kučeravé, podľa neho „nanič vlasy“. Chce si ich nechať vyrovnať kvôli fotografovaniu do ročenky, aby vyzeral ako populárny spevák, čo ho privádza do konfliktu s mamou, mladou nezamestnanou vdovou MARTOU.

MARTA, JUNIOR a jeho malý braček bývajú vo veľkom paneláku. MARTE, ktorá má plnú hlavu starostí o to, aby sa v chaotickom meste Caracas postarala o prežitie seba a svojich dvoch detí, robí veľké problémy tolerovať JUNIOROVU fixáciu na svoj vzhľad. Čím viac sa JUNIOR snaží matke zapáčiť, tým viac ho ona odmieta.

Keď to vidí JUNIOROVA starká z otcovej strany, ponúkne MARTE, aby nechala syna jej. MARTA to odmietne a snaží sa potlačiť JUNIOROVU obsesiu tým, že mu ukáže vzor hodný nasledovania. Potom, čo JUNIOR zažije túto traumatizujúcu situáciu mienenú ako lekciu, cíti sa zatlačený do kúta a prinútený ku krutému rozhodnutiu.


MARIANA RONDÓN - režisérka, SAMUEL LANGE & SAMANTHA CASTILLO - herci v hlavných úlohách

Životopis režisérky

Režisérka, scenáristka a vizuálna umelkyňa Mariana Rondón sa narodila v Barquesimente vo Venezuele. Po štúdiu animovaného filmu v Paríži absolvovala v rámci prvej generácie študentov Filmovej školy EICTV na Kube. Jej krátky film Street 22 získal 22 medzinárodných ocenení. Jej prvý dlhometrážny film, režírovaný Marité Ugásovou, získal 5 ocenení „Opera Prima“ a zúčastnil sa 40 medzinárodných filmových festivalov. Jej posledný film (okrem Pelo Malo), s názvom Pohľadnice z Leningradu (2007) získal 23 medzinárodných ocenení, napríklad FIPRESCI v Kerale, Grant Prix v Biarritzi a Cenu za objav roka na Festivale v Sao Paule.

Z oblasti jej sochárskych aktivít bola jej robotická inštalácia „Prišiel si s vánkom“ (Ocenenie Nadácie Telefónica) vystavovaná v Caracase, Mexico City, Pueble, Gijóne, Lime, Santiagu a Pekingu ako súčasť Olympijského kultúrneho projektu 2008.

Jej najnovšia interaktívna inštalácia s názvom SUPERBLOQUES (Sídlisko)je doplnkom k filmu Pelo Malo.

Režisérka o filme Pelo Malo

Prvé obrazy z tohto filmu, ktoré mi prišli na um, boli veľká obytná budova a tisíce príbehov, odohrávajúcich sa za jej stenami: teplo, nahota, krehkosť, citlivosť, sex, násilie, rodina, matka, dieťa. Tieto drobné intímne príbehy vo mne začali rásť a komplexnejšie sa formovať, až sa z nich zrodili moje postavy. Ide o beznádejné postavy. Ranení dospelí a deti, ktoré sa učia ako zraňovať. Marta, matka sústredená na zápas o prežitie, učí svojho syna Juniora bojovať jej zbraňami, bez fantázie a bez slobody.

 

 

Ale Junior je iný. Všetkými prostriedkami bojuje o to, po čom túži: vyrovnať si vlasy a obliecť sa ako spevák na fotografiu, ktorú bude môcť darovať mame a na ktorej bude vyzerať tak, ako by chcel. Junior prechádza náročným iniciačným životným procesom, poznačeným matkinou netolerantnosťou, ktorá ho neustále trápi pre jeho sexuálnu nejednoznačnosť. Junior jej hnevu nerozumie, no napriek tomu sa jej snaží vyhovieť, dokonca aj tým, že sa vzdá svojej túžby.

Caracas, mesto spoločenského, politického a rodinného násilia mojim postavám situáciu tiež neuľahčuje. Sny uväznené v multirodinných bytovkách – výsledku Le Corbusierovho projektu „utopického mesta“ z päťdesiatych rokov sa v súčasnosti menia na masívne vertikálne peklá. Moje postavy žijú v prostredí, ktoré s nimi nepočíta. Steny sa stávajú plátnom na reprezentáciu moci, ideologických postojov a ikonografiu, ktorá ich kŕmi politickým mesianizmom a veľkolepými oslavami. Prázdne modely, ktoré ich nakoniec vždy privedú naspäť do tej istej beznádejnej situácie. 

Samuel Lange & Samantha Castillo – režisérka o hercoch

Samuel a Samantha sa mali radi od prvého momentu, keď sa stretli. Potrebovala som, aby bola medzi nimi intimita a priateľstvo, nevyhnutné pre tvorbu charakterov, ktoré žijú v konflikte a násilí. Samuela sme obsadili do roly Juniora ako prvého. O túto úlohu bojoval s množstvom ďalších chlapcov tri mesiace. Postupne sa stával sebavedomejším a ako herec vyrástol.

 Na Samanthe ma najviac zaujala jej energia. Cením si jej dôveru a to, ako sa úplne oddala práci podľa mojich pokynov, keď sme improvizovali scénu za scénou bez toho, aby som jej ukázala scenár. Predtým než sme začali s nakrúcaním, sme veľa skúšali.Stanovili sme si ciele, zdieľali skúsenosti. Neustále sme sa vracali k ich vzťahu, menili ho, prehlbovali, až kým sme nenašli hercom polohu, v ktorej sa cítili najlepšie, kdepo dlhej improvizácii našli svoje vlastné malé pravdy. A čo je najdôležitejšie, skvele sme sa pri tom zabavili.

Ohlasy v tlači, ocenenia a inštalácia

Ohlasy v tlači

"Pôsobivo hlboké!" Variety

"Majstrovská rovnováha krutosti a nehy!"  The Hollywood Reporter

"Odvážny a inteligentne vnímavý film" - Indiewire

 

 Ocenenia

San Sebastián - Golden Shell, Najlepší film

Thessaloniki - Špeciálna cena poroty & FIPRESCI

Mar del Plata - Najlepšia réžia & scenár

Turín - Najlepšia herečka & scenár

 

 

SÍDLISKO - Interaktívna inštalácia 

Režisérka Mária Rondón je aktívna nie len v oblasti filmu ale aj vizuálnej tvorby. K filmu Pelo Malo pripravila interaktívnu inštaláciu, ktorú môžete mať zdarma aj vy na svojom festivale, vo svojom kine, alebo kultúrnom centre. Stačí, ak máte k dispozícii potrebné technické vybavenie.

Pozrite si video z inštalácie Sídlisko

 

Sídlisko (Superbloque) je interaktívna inštalácia, ktorej zámerom je hravo reflektovať vzťah medzi verejným a intímnym priestorom. Divák vstúpi do zatemnenej miestnosti a ocitne sa pred projekciou obrovskej obytnej budovy v Caracase. Nachádza sa v nej 560 bytov s malými balkónikmi, ktoré dohromady tvoria nekonečnú mozajku. Divák používa hárok papiera ako malé filmové plátno, ktorým zachytáva kúsky celkového priestoru, detaily na jednotlivých balkónoch. Prispôsobuje si tiež zvuk, takže môže jasne počuť každý šepot, útržky rozhovorov každodenného života. Voyeurizmus ustupuje pred tajomstvami ostatných. Osamelosť, mlčanie, priateľstvo, rodina, sex. Návštevník sa sám rozhoduje, čo chce vidieť a čo nie. V jeho rukách je moc vstúpiť do životov ostatných, do intimity týchto obyvateľov.


Ako funguje Sídlisko?

Návštevník dostane pri vstupe do zatemnenej miestnosti (cca 8 x 4 m²) do ruky hárok papiera. Potom sa postaví pred veľkoplošnú projekciu (cca 3,5 m²), na ktorej je v celkovom zábere vidieť priečelie gigantického paneláku. Zvuková atmosféra  v miestnosti zodpovedá tomu, čo návštevník vidí na veľkej projekcii.

Následne sa návštevník postaví na označené miesto v miestnosti, pričom ho vedie aj špecifická zvuková atmosféra z vnútra jednotlivých bytov. Na tomto mieste natiahne ruky s hárkom papiera pred seba a uvidí detaily budovy – zazoomuje do jednotlivých domovov. Zvuk projektorov sa tiež prispôsobí jeho pohľadu.

 

Technické vybavenie

 - 3 projektory

- 3 prehrávaće

- 3 reproduktory (2 z nich smerové)

- prázdne hárky papiera