Priestor pre film

Filmy

Galéria

KineDok 2019

O KineDoku

KineDok, to je autorský dokument na 180 netradičných miestach v 7 krajinách Európy. Sme medzinárodné spoločenstvo a alternatívna distribučná sieť, ktorá spája fanúšikov a tvorcov dokumentárneho filmu. Vytvárame priestor na zdieľaný zážitok. V piatom ročníku uvedie KineDok 14 celovečerných filmov a jeden krátky film z Českej republiky, Bulharska, Chorvátska, Maďarska, Nórska, Rumunska a Slovenska. Prekonajte s nami steny tradičných kinosál a príďte sa pozrieť na film na veľkom plátne na viac než 25 miestach na Slovensku. Pozývame vás do galérií, kaviarní, kníhkupectiev aj do starej hájovne. Premietania sprevádzajú diskusie s filmármi, hosťami a ďalším sprievodným programom. Všetkým aktívnym návštevníkom naviac KineDok umožní prístup do jedinečnej online platformy kinedok.net, kde budete mať možnosť pozrieť si online ďalších 40 dokumentárnych filmov. Tešíme sa na vás! 

Filmy

ČESKÁ REPUBLIKA

 

Až přijde válka (ang. názov: When the War Comes)

(r. Jan Gebert, Česko / Chorvátsko, 2018, 76 min)

 

Peter Švrček, 18ročný mladík, býva u rodičov a na prvý pohľad sa nijak neodlišuje od svojich vrstovníkov. Cíti sa však byť vlastencom a pred niekoľkými rokmi založil organizáciu Slovenskí Branci. Jeho intenzívnym vojenským výcvikom „k obrane a zachovaniu národa“ uprostred slovenských lesov prešlo viac ako dvesto mladých mužov hľadajúcich vedenie a vlastnú identitu. V maskáčoch a s maketami samopalov sa podrobujú Petrovým autoritatívnym sklonom. Peter verí, že jeho organizácia má budúcnosť a plánuje jedného dňa odložiť uniformu a osloviť masy - už ako politik.

 

King Skate

(r. Šimon Šafránek, Česko, 2018, 82 min)

 

Kultovní postavy českého a světového skateboardingu v příbězích zlámaných kostí, nezlomných přátelství a divoké jízdy za svobodou uprostřed komunismu.

Přilepit se k betonu. Vysvištět prostorem. Mít to všechno v pohybu. Skateboard! V šedi ČSSR 70. a 80. let něco úplně jiného, úplně nového. Láska na první pohled. Nekonečnej mejdan. Adrenalin. Kultovní postavy českého a světového skateboardingu v příbězích zlámaných kostí, nezlomných přátelství a divoké jízdy za svobodou uprostřed komunismu.

 

SLOVENSKO

 

Posledný autoportrét (ang. názov: The Last Self-Portrait)

(r. Marek Kuboš, Slovensko, 2018, 72 min)

 

Známy slovenský dokumentarista po dlhých rokoch tvorivej (ne)absencie dokončil nový film. Na prvý pohľad, ako inak, dokument. Čo však nie je celkom pravda. Marek Kuboš sa v tomto umeleckom hybride pokúsil o netradičnú sebareflexiu - ako umelca, syna, ale tiež obyčajného človeka. Prostredníctvom svojich dokončených, ale aj nezrealizovaných diel predstavuje ojedinelú úprimnú spoveď o tom, prečo veľmi vážne rozmýšľa nad ukončením na poli autorského dokumentu. Spolu s mnohými, dnes už etablovanými slovenskými filmármi, ale aj ľuďmi z jeho skorších filmov, sa snaží nájsť̌ na svoje neľahké otázky nie jednoduché odpovede…

 

Mečiar (ang. názov: The Lust for Power)

(r. Tereza Nvotová, Slovensko / Česko, 2017, 89 min)

 

Dokumentární snímek Mečiar, který v produkci HBO Europe a společností PubRes a Negativ natočila režisérka Tereza Nvotová (Ježíš je normální!), sleduje bývalého slovenského politika Vladimíra Mečiara a jeho dopad na slovenskou společnost včetně osobního života autorky. Té byl v době Sametové revoluce jeden rok. Po pádu komunistického režimu se do konkurzu na ministra vnitra přihlásil do té doby nikomu neznámý právník z maloměsta - Vladimír Mečiar. Ten se po výhře dostává až na politický vrchol, odtud vládne zemi bez skrupulí a za pomoci v demokratickém zřízení těžko pochopitelných praktik. Na pozadí rozdělování Československa si Tereza se svými kamarády hraje na politiky s Mečiarem v hlavní roli. Snímek Mečiar nepojednává jen o jedné etapě slovenských dějin. Popisuje univerzální a v současnosti velmi aktuální téma, podobný archetyp politika se objevuje po celém světě.

 

RUMUNSKO

 

Tarzanove semenníky (orig. názov: Ouăle lui Tarzan / ang. názov: Tarzan’s Testicles)

(r. Alexandru Solomon, Rumunsko / Francúzsko, 2017, 105 min)

 

V Abcházsku, krajine zrodenej veľkým treskom komunistickej utópie v mukách vojny, sa výskumníci snažia dosiahnuť to, o čom ľudstvo dávno sníva - ovládnuť prírodu, predĺžiť život a dobyť vesmír… Na tento účel už 90 rokov využívajú opice. V roku 1927 priviezli do mesta Suchumi orangutána Tarzana, pomocou ktorého mali vytvoriť kríženca človeka a opice, čo bolo prvým krokom k založeniu opičej škôlky. Od tých čias pokusy na primátoch na Kaukaze pokračujú a posúvajú hranice vedy až smerom k fikcii. Opice sa využívali na vynájdenie elixíru dlhovekosti či lieku na rakovinu, boli vyslané do vesmíru... A tento príbeh trvá dodnes.

Tarzanove semenníky je metaforická dráma o prepletených osudoch opíc a ľudí, film o jedinej pretrvávajúcej utópii našich čias - medicíne. Zároveň si v ňom všimnete aj rozpad všetkých ďalších utópií na trosky.

 

Futbal nekonečno (orig. názov: Fotbal Infinit / ang. názov: Infinite Football)

(r. Corneliu Porumboiu, Rumunsko, 2018, 71 min)

 

Provinčné mestečko v Rumunsku je domovom muža, ktorý už mnoho rokov bojuje za radikálne zmeny v pravidlách futbalu - v tvare ihriska, v pravidle o ofsajde, skrátka všetko je potrebné zmeniť, nech môže lopta voľne lietať.

Sám režisér Corneliu Porumboiu, držiteľ ocenenia Zlatá kamera 2016 z festivalu v Cannes za film 12:08 Na východ od Bukurešti, je synom rozhodcu. Plán zmien, ktoré navrhuje Laurentiu, brat jeho priateľa z detstva, ho veľmi zaujal, a tak sa aj s malým filmovým štábom vracia do rodného mestečka Vaslui, kde Laurentiu stále býva. Režiséra vidíme vo filme veľmi často, kým mu Laurentiu odpovedá na otázky o nových pravidlách, o jeho práci pre miestnu štátnu službu a o zvratoch v jeho živote. Napokon vyjde najavo, že Laurentiuova posadnutosť zmenou pravidiel pramení z vážneho poranenia nohy, ktoré mu obrátilo život naruby. Aj keď ho postihla tragédia, s obdivuhodnou húževnatosťou bojuje okrem iného aj za verziu futbalu 2.0. 

 

CHORVÁTSKO

 

Josipa, milujem ťa (orig. názov: Josipa, volim te / ang. názov: Josipa, I Love You)

(r. Jadranka Cicvarić Šiftar, Senad Zemunović, Chorvátsko, 2018, 62 min)

 

Josipa bojuje s následkami sexuálneho zneužívania, ktorému čelila vo veku 4 až 12 rokov. Senad o nej začne nakrúcať film. Potom, ako sa stane súčasťou života Josipy, nie je už len objektívnym filmárom, ale stáva sa jednou z postáv príbehu. Senadov život sa dramaticky mení. Film sa pretvára na osobnú, intímnu, divokú a maximálne priamu výpoveď o mimoriadne nezvyčajnom vzťahu dvoch ľudí. Počas celého filmu sa dívame na tvár mladého dievčaťa, ktoré sa v takmer nezastaviteľnom rytme dostáva zo stavu bolesti, smútku, hnevu a panického strachu z odchodu, k čiernemu humoru, detskej radosti a intelektuálnej diagnóze jej vlastnej abnormality. Druhý protagonista (ktorého nevidíme, no počujeme) sa snaží napraviť to, čo iní ľudia kedysi dávno zničili… Sledujeme jeho boj s vlastnými rozhodnutiami. Príbeh je plný zvratov a zmien, no napriek tomu je vrúcny, ľudský a jednoduchý, nakrútený a zostrihaný presne tak čudne, aké sú jeho postavy.

 

Dni šialenstva (orig. názov: Dani ludila / ang. názov: Days of Madness)

(r. Damian Nenadić, Chorvátsko / Slovinsko, 2018, 74 min)

 

Dokumentárny film Dni šialenstva je participačným pozorovaním, ktoré nás privádza do skrytého a temného sveta mentálne „iných“ ľudí, odmietaných spoločnosťou a označených za pacientov. Mladen a Maja sa v zrelej fáze svojho života ocitajú uväznení medzi démonmi minulosti a kopou liekov, ktoré im lekári neustále servírujú namiesto skutočného rozhovoru. Rovnako ako v mnohých iných prípadoch, aj tu spoločnosť reaguje na morálnu ľahostajnosť v histórii ich dysfunkčných rodín tak, že ich ponechá na starosť zdravotnému systému, v dôsledku čoho sa stávajú závislými na liekoch. Film prostredníctvom nenápadného pozorovania sleduje ich osamelosť, zachytenú v začarovanom kruhu odmietania a pocitu viny, ale zároveň sa snaží nájsť pre nich vlastný kútik v spoločnosti, ktorá ich zavrhla. Na svojej ceste sa budú musieť vysporiadať s duchmi minulosti, ale aj s vládcami prítomnosti, ktorí označia za démonické všetko, čo nedokážu pochopiť. Mladen a Maja povedali svojim lekárom definitívne NIE, začali sa starať sami o seba, až sa napokon odhodlali vyrozprávať o svojej tŕnistej odysei ostatným. Pri jemne zachytených momentoch dvoch takmer stratených a zabudnutých životov sa núka otázka - kto je tu vlastne šialený?

 

MAĎARSKO

 

V zajatí (orig. názov: Egy nő fogságban / ang. názov: A Woman Captured)

(r. Bernadett Tuza-Ritter, Maďarsko, 2017, 89 min)

 

Detailný záber na ženu so zvráskavenou tvárou. Žena spí, kým filmárka nezašepká: „Mariš“. Mariš otvorí oči a rýchlo sa posadí, je zmätená, ale usmieva sa. Takto sa dá v skratke popísať to, čo sa dialo v čase, keď ju režisérka Bernadett Tuza-Ritter nakrúcala. Mariš drie ako gazdiná v dome u ženy, ktorá ju už vyše 10 rokov využíva a týra, pričom za svoju prácu nedostáva žiadnu výplatu. Okrem toho jej musí odovzdávať peniaze, ktoré zarába navyše ako upratovačka v továrni. Bez dovolenia nesmie urobiť vôbec nič. Marišina 18-ročná dcéra to už nemohla zniesť, a tak pred niekoľkými rokmi utiekla. Marišino srdce je však plné strachu. Dokáže sa vôbec ešte naučiť znova veriť ľuďom? Tu sa natíska obvyklá otázka, do akej miery ovplyvní prítomnosť kamery priebeh udalostí. Mariš pomaly a opatrne začína režisérke dôverovať. Sníva o tom, že opäť uvidí svoju dcéru. Nájde v sebe dosť odvahy na to, aby vo svojom živote urobila krok vpred?

 

BULHARSKO

 

Každý múr je bránou (orig. názov: Chaque mur est une porte / ang. názov: Every Wall is a Door)

(r. Elitza Gueorguieva, Francúzsko / Bulharsko, 2017, 58 min)

 

V surrealistickej atmosfére programu Bulharskej národnej televízie zameraného na mládež položí novinárka pracujúcim ľuďom, hipisákom a politológom filozofickú otázku: „Ktoré sny sú dôležitejšie, keď sa život končí - tie, ktoré sa naplnili, alebo tie, ktoré nevyšli?“ Píše sa rok 1989, Berlínsky múr práve padol a tá mladá novinárka je moja mama. Každý múr sú dvere je filmom, ktorý vznikol na základe politických archívov spojených s osobnými textami. V priebehu tohto zvláštneho programu si sama kladie otázky o neúspešných revolúciách a ich vplyve na náš život.

 

Miniatúra pre piano (orig. názov: Miniatyura za piano / ang. názov: Miniature For Piano)

(r. Eldora Traykova, Bulharsko, 2017, 61 min)

 

Tento dokument nám v humornom, ale zároveň smutnom duchu predstaví každodennú rutinu štyroch postarších lekárov, pracujúcich vo vzdialených dedinách v rôznych odľahlých častiach Bulharska. Aj napriek ťažkostiam si naďalej plnia svoje povinnosti. Generácia lekárov, ktorá odíde z tohto sveta bez šance, aby ju niekto nahradil.

 

NÓRSKO

 

Exit (orig. názov: Exit - Å forlate ekstremisme / ang. názov: Exit - Leaving Extremism Behind)

(r. Karen Winther, Nórsko / Nemecko, Švédsko, 2018, 83 min)

 

Keď sa raz ocitnete tvárou v tvár faktu, že všetko, čomu ste kedysi pevne verili, je zlé, ako naberiete silu opustiť túto realitu a vydať sa na cestu, ktorá vám obráti život naruby? Na takejto križovatke stála režisérka Karen Winther, keď sa rozhodla nepatriť viac medzi členov extrémistického hnutia a odísť. Teraz sa podujala vyhľadať ďalších bývalých násilných extrémistov a vypočuť si ich pozoruhodné príbehy o tom, ako zanechali svoje extrémistické hnutia. 

 

Bratia (orig. názov: Brødre / ang. názov: Brothers)

(r. Aslaug Holm, Nórsko, 2015, 110 min)

 

Bratia Markus a Lukas žijú v starom domčeku v Osle a prázdniny trávia v Smøle, kde vyrástla ich mama. Markus miluje futbal a chce sa stať profesionálnym hráčom. Lukas je skôr filozof, kladie otázky o svete, o sebe a o zmysle všetkého. To, čo niekedy chcú a potrebujú, je byť presným opakom milujúceho syna či brata. Tento dokument nakrúcala v priebehu ôsmich rokov režisérka Aslaug Holm, mama dvoch chlapcov. Toto je jej pokus zachytiť ich detstvo, bratský vzťah, to, ako objavujú život, kým ona sama nahliada do vlastnej rodinnej histórie. 

 

+ EXTRA TITUL PRE KineDok 2019

 

Svedkovia Putinovi (orig. názov: Svideteli Putina / ang. názov: Putin's Witnesses)

(r. Vitalij Manskij, Lotyšsko / Švajčiarsko / Česko, 2018, 102 min)

 

31. decembra 1999 oznámil Boris Jeľcin svoju rezignáciu na post prezidenta Ruskej federácie a za svojho nástupcu menoval Vladimíra Putina. Vitaly Mansky dostal za úlohu nakrútiť o Putinovi „zákazkový“ film a tak sa začína séria rozhovorov s novým prezidentom. Jeho pozícia „oficiálneho“ dokumentaristu mu dala dnes nepredstaviteľný prístup k Putinovi, no taktiež k Jeľcinovi (a po rokoch ticha sa znovu objavuje Michail Gorbačov), ktorý Mansky naplno využil pričom sa nebál pýtať sa Putina nepríjemné otázky. O osemnásť rokov neskôr Mansky tento materiál zostrihal a vznikol fascinujúci portrét politika na vzostupe, dokumentárny politický triler o troch mužoch deliacich si krajinu a miliónoch nemých svedkov, ktorí sa im prizerajú.

 

KRÁTKY FILM

Spolu sami (r. Diana Cam Van Nguyen / Česko / 2018 / 10 min)

V krátkom emotívnom filme o žvote po strate milovanej osoby autorka podmanivo spracováva ťažkú tému pomocou techník hraného aj animovaného filmu. Reákne zážitky rozprávačov dopnené o animované rekonštrukcie bolestnćh situácií vytvárajú trúchlivý náhľad myšlienok trojice mladých ľudí, ktorí sú predčasne vystavení problematike smrti.