Filmy

Galéria

Budujeme Slovensko

O pásme

Originálny názov: BUDUJEME SLOVENSKO

Distribučná premiéra: 3. marec 2022

Žáner: pásmo dokumentárnych filmov / dokumentárny film

Rok výroby: 2022

Celkový čas: 78 min.
26 min. / 26 min. / 26 min.

Krajina: Slovensko

Nosiče: DCP, MP4

Prístupnosť: MP

Jazyk: slovenský

Trailer: https://vimeo.com/290135080

Distribúcia: Filmtopia

Programovanie filmu: filmtopia@filmtopia.sk; +421 915 222 082

 

MICHALOVSKÝ ČERNOBYĽ
séria Budujeme Slovensko II.

Scenár a réžia: Paula Reiselová

Kamera: Andrej Dlabáč

Farebné korekcie: Peter Csordás

Zvuk: Jurgen Podhradský

Mix zvuku: Martin Merc, K2 zvuk

Strih: Martin Piga

Vedúci výroby za Peter Kerekes s.r.o.: Tereza Tokárová

Výkonný producent za Peter Kerekes s.r.o.: Anna Rumanová

Producent: Peter Kerekes

 

PRÍBEH MERINY
séria Budujeme Slovensko III.

Réžia: Jana Mináriková, Dušan Bustin

Scenár: Jana Mináriková

Kamera: Peter Dúžek

Farebné korekcie: kino jiskra

Vizuálne efekty: Peter Skala

Zvuk: Tomáš Gregor

Mix zvuku: Martin Merc, K2 zvuk

Strih: Jana Mináriková, Dušan Bustin

Výkonný producent za Peter Kerekes s.r.o.: Tereza Tokárová

Producenti: Peter Kerekes, Anna Mach Rumanová

 

PROJEKT 566 SEDADIEL
séria Budujeme Slovensko II.

Scenár a réžia: Marek Moučka

Kamera: Radka Šišuláková

Farebné korekcie: Peter Csordás

Zvuk: Martin Dzurňák

Mix zvuku: Martin Merc, K2 zvuk

Hudba: Erik Sikora

Strih: Marek Bihuň

Vedúci výroby za Peter Kerekes s.r.o.: Zuzana Kotiková

Výkonný producent za Peter Kerekes s.r.o.: Anna Rumanová

Producent: Peter Kerekes

 

Synopsa

Dobrodružstvo objavovania opustených stavieb sa mení v dobrodružstvo skúmania slovenskej histórie.

Industriálne stavby majú svoj nezameniteľný pôvab a gráciu. Staré fabriky, pivovary, vodojemy, mlyny, vlakové stanice, kultúrne domy, či kúpele neodmysliteľne patria do slovenskej krajiny a obrazu našich miest. Často však končia ako zabudnuté, vyrabované objekty bez dverí a okien, ktoré tu zostali z dávnych vekov. Pritom sú jedinečnou kronikou premien Slovenska v 20. storočí. BUDUJEME SLOVENSKO je pásmo troch dokumentárnych filmov určených pre kinodistribúciu.

Filmy sú výberom z nových dielov rovnomenného televízneho cyklu RTVS. V kinodistribúcii si budú môcť diváci pozrieť časti - Michalovský Černobyľ o nedostavanom sídlisku v Michalovciach, Príbeh Meriny o významnom textilnom závode v Trenčíne a Projekt 566 sedadiel o populárnom kine Družba v Košiciach.

Dramaturgom a producentom cyklu BUDUJEME SLOVENSKO je Peter Kerekes.

Časti prvej série BUDUJEME SLOVENSKO I. režírovala Bibiana Beňová, pri realizácii nových častí BUDUJEME SLOVENSKO II. a III. boli oslovení tvorcovia mladej generácie dokumentárnej tvorby, študenti, alebo nedávni absolventi. Rozpovedia príbehy kedysi významných stavieb, areálov či prosperujúcich fabrík naprieč celou krajinou.

MICHALOVSKÝ ČERNOBYĽ
Sídlisko SNP v Michalovciach miestnymi obyvateľmi nazývané Michalovský Černobyľ alebo Mesto duchov sa začalo stavať v roku 1988 a malo v ňom bývať 40-tisíc ľudí. Príbehy, ktoré malo poňať a rozvíjať sa v ňom nikdy neusadili. Ako obrovské kulisy, pamätník revolúcie a tŕň v oku okolitým obyvateľom, ostáva márne čakať na svoje dokončenie. Napriek tomu, že na prvý pohľad zíva prázdnotou, opustený nikdy nebol.

PRÍBEH MERINY
Na mesto Trenčín a jej obyvateľov mal v minulosti textilný podnik Merina obrovský vplyv. Takmer každý z Trenčína a jeho okolia mal v rodine niekoho, kto v Merine pracoval. Práve vďaka nej sa o Trenčíne hovorilo ako o meste módy a látky z tejto fabriky sa distribuovali do celého sveta. Zaujímavá bola výnimočnosť uzavretého výrobného okruhu podniku a sociálny systém, ktorý zamestnancom ponúkali jeho francúzski zakladatelia Tiberghienovci. Nakrúcanie dielu o Merine sa realizovalo v čase príprav na búranie niekoľkých historických budov jej výrobného areálu. Hoci nešlo o pôvodný zámer, do príbehu sa dostal aj boj medzi aktivistami za zachovanie stavieb a developermi, ktorí na ich mieste plánujú postaviť hypermarket.

PROJEKT 566 SEDADIEL
Kino Družba je umiestnené v srdci sídliska Terasa, bolo navrhnuté tak, aby sa stalo multikultúrnym bodom mimo centra mesta. S pribúdajúcimi panelákmi sa tak stavalo najmodernejšie kino v Košiciach. Bolo výnimočné aj tým, že v ňom mohli diváci vidieť, okrem klasických aj širokouhlé, panoramatické filmy. To si vyžadovalo špeciálne vybavenie, od premietačky cez zosilňovače až po zvláštnu sústavu reproduktorov. Kedysi preplnené kino je dnes mŕtve. Jeho príbeh rozpovedia dve postavy, ktoré boli súčasťou jeho života.