Filmy

Galéria

Slovenské kino

O projekte

Dokumentárny cyklus Slovenské kino tvorí desať celovečerných filmov, v ktorých mladí dokumentaristi nazreli na dejiny a súčasnosť slovenskej kinematografie. Tvorcovia využili rôzne tvorivé postupy a štýly, spájali viac i menej známe fakty s cieľom nájsť nové súvislosti. Vznikla tak unikátna séria, ktorá nechce byť len prezentáciou dejín slovenskej kinematografie, ale aj autorskou interpretáciou jednotlivých jej oblastí. Týchto desať autorských dokumentov nerozoberá jednotlivé obdobia kinematografického vývoja chronologicky, každá z častí sa sústreďuje na vytýčenú tému. V roku 2010 bolo v rámci prvej etapy vyrobených šesť častí cyklu, v roku 2012 vznikli ďalšie štyri.

 


Producent: Hitchhiker Films


Koproducenti: RTVS, Slovenský filmový ústav, STONE Postproduction

        

Námet: Barbara Janišová Féglová, Martin Ciel
Dramaturgia: Ingrid Mayerová
Producent: Barbara Janišová Feglová
Rok výroby: 2012
Minutáž: 52 minút / 1 časť

 

Filmtopia a Slovenské kino

Slovenské kino vo filmových kluboch a kultúrnych centrách

Distribučná spoločnosť Filmtopia ponúka pôvodne televízny dokumentárny cyklus Slovenské kino filmovým klubom a kultúrnym centrám, v zhode so svojimi proklamovanými plánmi hľadať rôznym audiovizuálnym dielam vždy špecifickú a individuálnu cestu k divákom. Dôvodom je presvedčenie, že jednotlivé diely cyklu majú presah ku kľúčovým otázkam kinematografie a tá patrí predovšetkým na plátna kín. Prostredníctvom netradičných dejín slovenskej kinematografie, by sme radi priblížili slovenský film a jeho konkrétne témy divákom. 

Slovenské kino na školách

Projekt je zameraný na neformálne vzdelávanie žiakov na stredných školách. Jednotlivé časti dokumentárnej série budú ponúkané školám, ktoré ich môžu využívať v rámci vyučovacieho procesu predmetov s humanitným zameraním (história, estetika, mediálna výchova, slovenský jazyk, náuka o spoločnosti). Projekcie sa môžu uskutočňovať aj s lektorskými úvodmi študentov VŠMU, alebo byť sprevádzané diskusiou s tvorcami jednotlivých častí cyklu. Okrem neformálneho vzdelávania ide o systematickú podporu študentov v diskusii, ale aj o ambíciu získať mladých ľudí pre film ako dôležitú súčasť ich života, klutúry a histórie.

Synopsy

Do naha

Sex a erotika v slovenskej kinematografii predstavujú čosi ako estetické tabu, zmysluplné scény s erotickým podtextom sa však predsa len tu a tam nájdu. Dokument Do naha skúma, do akej miery a akým spôsobom ovplyvnilo zobrazovanie sexu a erotiky slovenskú kinematografiu. Archívne materiály sa prelínajú s výpoveďami zúčastnených a tvoria pozoruhodnú koláž, odpovedajúcu na otázku, či boli slovenskí filmári príliš cudní, alebo cenzúra príliš konzervatívna.

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Diana Fabiánová
Scenár: Eva Križková
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Jeronimo Molero
Strih: Ondrej Azor
Hudba: Miro Tóth
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Slavomír Kralovič


Slovenská krčma

Krčma bola odjakživa miestom stretávania priateľov, ale aj zdrojom inšpirácií, najrôznejších konfliktov a dramatických situácií. Slovenskí filmári poznajú reálie svojej krajiny dobre a pohostinské zariadenie nechýba takmer v žiadnom domácom filme. O konkrétnych krčmách, ktoré inšpirovali tie filmové, o vzťahoch tvorcov k nim, ale aj o tom, kým všetkým je už zaplnená filmárska „krčma nebeská“, rozpráva formálne originálny dokument Petra Kerekesa.

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Peter Kerekes
Scenár: Ľubica Orechovská, Peter Kerekes
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Tomáš Stanek
Strih: Marek Šulík
Hudba: Miro Tóth
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Oľga Hromkovičová


Duch v stroji

Výnimočný pohľad do hláv slovenských kameramanov, poetické zviditeľnenie ich uvažovania. Vďaka rozhovorom s významnými filmármi, rôznym vizuálnym rekonštrukciám a ukážkam ich prác odpovedá na otázku o špecifickosti slovenskej kameramanskej školy. Sústreďuje sa však aj na jeden z večných problémov umenia – na iluzívne zobrazenie reality.

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Robert Kirchhoff
Scenár: Robert Kirchhoff
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Juraj Chlpík, Robert Kirchhoff
Strih: Janka Vlčková
Hudba: Miro Tóth
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Oľga Hromkovičová


Kam zmizla slovenská princezná

Rozprávky neoddiskutovateľne patria medzi poklady slovenskej kinematografie a princezné sú ich najatraktívnejšou ingredienciou. Prečo ich však bolo toľko? A prečo boli takmer všetky blondíny? Vďaka rozprávaniu významných režisérov, použitiu archívnych materiálov a v neposlednom rade aj vďaka bábkovému divadlu zistíme, ako to s našimi rozprávkami vlastne naozaj bolo a ako sa postupne vyvíjal obraz a charakter slovenskej filmovej princeznej.

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Dušan Bustín
Scenár: Zuzana Belková
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Richard Krivda
Strih: Janka Mináriková
Hudba: Miro Tóth
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Oľga Hromkovičová


Partizáni slovenského filmu

So Slovenským národným povstaním sa kinematografia vyrovnávala rôzne – často v závislosti od ideologických či cenzúrnych obmedzení. Od Vlčích dier cez Kapitána Dabača až po Rozhovor s nepriateľom siaha línia, ktorú skúma dokumentárny film Partizáni slovenského filmu. Autori sa sústreďujú na dobové rekonštrukcie, analýzy politického prostredia, ale za prítomnosti pamätníkov tiež porovnávajú a komentujú vzťah reality a filmového zobrazovania jednej z najdramatickejších udalostí novodobých slovenských dejín.

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Ivan Ostrochovský, Filip Fabián
Scenár: Milan Balog
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Pavel Briatka, Oto Vojtíčko
Strih: Branislav Gotthardt, Marek Šulík, Maroš Šlapeta, Michal Kaboš, Janka Vlčková
Hudba: Miro Tóth
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Slavomír Krekovič



Jánošík, vykrádaný superhrdina

Jánošík je bez pochýb jednou z najzaujímavejších a najmýtizovanejších osobností slovenských dejín. Do domácej kinematografie patrí rovnako neoddeliteľne, ako bryndzové halušky do slovenskej národnej kuchyne. Dokument Jánošík, vykrádaný superhrdina sa sústreďuje na rôzne filmové interpretácie postavy, ale aj na širšie súvislosti. Tvorcovia si všímajú vývoj jánošíkovského „folklóru“, jeho medzinárodný rozmer, ale aj odkaz, ktorý prináša dnešným mladým divákom.

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Lenka Moravčíková-Chovanec
Scenár: Richard Pupala, Lenka Moravčíková-Chovanec
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Ján Stračina
Strih: Filip Šustek
Hudba: Miro Tóth
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Slavomír Kralovič


Film a politika

Dokumentárny film o tom, ako mocní na Slovensku prostredníctvom kinematografie ovplyvňovali to, čo si spoločnosť myslí. Sústreďuje sa na zvláštny jav lásky a nenávisti politikov k filmu a ešte zvláštnejší postoj umelcov k establišmentu naprieč historickými a politickými peripetiami. Prečo všetci politici potrebujú film? Existuje po revolúcii u nás nezávislá filmová tvorba? Prečo filmári s obľubou šifrujú politický postoj do svojich filmov? Film premietaný v šere kinosály má nevídanú moc. Čo s ňou?

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Lenka Moravčíková-Chovanec
Scenár: Lenka Moravčíková-Chovanec
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Tomáš Juríček, Bobo Boška, Lukáš Teren
Strih: Peter Kordač
Hudba: Miro Tóth
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Oľga Hromkovičová

 

Slzy a smiech

Slovenská kinematografia je špecifická hybridizáciou žánrov, len ťažko v nej nájdeme jasne vymodelované komédie či drámy. Film Slzy a smiech – slzy cez smiech pátra po najemotívnejších momentoch, po fungovaní mechanizmu emócií a jeho využívania. Nezabúda ani na to, že niekedy sa smiali či plakali aj samotní filmári. Akí boli tvorcovia filmov, ktorí mali ambície hrať sa s citmi slovenského diváka?

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Samuel Jaško
Scenár: Dominika Karasová
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Jozef Páleník
Strih: Michal Čepec
Hudba: Veronika Seppová
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Pavol Šišovič


Ženy, od lásky k hnevu

Aké sú ženské postavy v slovenských filmových príbehoch? Sú iba múzou, milenkou, trpiteľkou, hrdinskou matkou alebo celistvou ľudskou bytosťou? Dokumentárny film Ženy – od lásky k hnevu zobrazuje vývoj ženských postáv v dejinách slovenskej kinematografie, a zároveň ukazuje ako je filmové stvárnenie ženy úzko prepojené s jej postavením v našej spoločnosti.

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Zuzana Liová
Scenár: Zuzana Liová
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Juraj Chlpík, Bobo Boška
Strih: Alexandra Gojdičová
Hudba: Veronika Seppová
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Oľga Hromkovičová

 

Strach a napätie o slovenský film

Film Strach a napätie o slovenský film je pohľadom Mira Rema do žánrovej sféry domácej kinematografie. Autor, verný názvu, sa obáva o budúcnosť slovenského filmu, ktorý v jeho interpretácii zostáva filmom pre divácku minoritu. Čím je ohrozovaný divák? Čo hrôzostrašné a napínavé ho v minulosti desilo z filmového plátna a čo ho desí dnes? A z čoho majú obavy filmári?

Producent: Barbara Janišová Feglová
Réžia: Miro Remo
Scenár: Miroslav Remo st.
Dramaturgia: Ingrid Mayerová, Mária Šnircová
Kamera: Jaro Vaľko, Ivo Miko, Timotej Križka
Strih: Marek Kráľovský
Hudba: Ilja Zelenka, David Kollár
Animácia: Veronika Obertová, Michaela Čopíková, Andrej Kolenčík
Produkcia: Oľga Hromkovičová