Priestor pre film

Filmy

Galéria

Hlas lesa

O filme

Originálny názov: Hlas lesa

Distribučná premiéra: 29. 5. 2025

Žáner: dokument

Rok výroby: 2025

Čas: 71 min.

Krajina: Slovensko, Česko

Formát: DCP, mp4

Prístupnosť:

Jazyk: slovenský

Distribúcia: Filmtopia / www.filmtopia.sk

Programovanie filmu: filmtopia@filmtopia.sk; +421 915 222 082

Réžia: Zuzana Piussi

Kamera: Miro Remo, Maroš Berák, Braňo Molnár, Radovan Haluza, Michal Kalaš, Zuzana Piussi

Strih: Sebastián Kučkovský

Hudba: Lucia Piussi

Mix zvuku: Jan Burgr

Producenti: Vít Janeček / D1film, Zuzana Piussi / Ultrafilm

Koprodukcia: STVR

Distribúciu filmu finančne podporil Audiovizuálny fond.

Synopsa

V Hlase lesa počujeme všetko, čo sme počuť nechceli.

Les sa vychováva pílou. Aspoň tak to stále učia na lesníckych školách. Ale čo v skutočnosti potrebuje zdravý les? Lesníci a poľovníci vnímajú les ako poľnohospodársku komoditu a prírodu ako niečo, čo treba neustále regulovať a spravovať. Na opačnej strane stoja ochranári – zástancovia bezzásahovosti, ktorí veria, že les si poradí aj bez nás. Kde má v tomto konflikte miesto súkromné vlastníctvo? A je právo človeka využívať prírodné zdroje vo svojom okolí nadradené nad právom medveďa robiť to isté? Slovenské lesy sa stali bojiskom, ale aj zástupným problémom sociálneho konfliktu, ktorý je oveľa hlbší, než sa na prvý pohľad zdá.

Zuzana Piussi je slovenská režisérka a dokumentaristka, ktorá svojou tvorbou prináša odvážny a originálny pohľad na javy a dianie v spoločnosti. Vo svojich filmoch sa venuje problematickým fenoménom slovenskej a českej spoločnosti, či národnej identity (Krehká identita). Za film Nemoc tretej moci jej hrozili až dva roky väzenia a pokuta tridsať tisíc euro.

V roku 2013 jej bola udelená Morálna cena FITES za tvorivú i občiansku odvahu. Ako spoluautorka sa podieľala (s Vítom Janečkom) na snímkach Sedliacky rozum (2017), Univerzity a sloboda (2019) o patológiách v priestore univerzít v čase komercializácie vzdelania, či Obliehanie mesta (2019), ktorý na kremnickom prípade tematizuje všeobecné aspekty zápasu komunít s ťažobnými zámermi. Na svoj dôležitý dokument Ukradnutý štát (2019 ) odkrývajúci mechanizmy káuz a deficity demokracie v postsocialistickom bloku nadviazala snímkou Očista (2021) o justičnej kríze na Slovensku. V roku 2022 nakrútila svoj hraný celovečerný debut inšpirovaný realitou Zošalieť.

Premietanie